Vragen? Bel ons: 085 – 130 1954

Is het nu greenwashing of echt green?

Greenwashing is het misleiden van klanten door producten en diensten duurzamer voor te stellen dan ze zijn. Het is niet verplicht om duurzaamheidsclaims te gebruiken. Maar als je het doet, moeten de claims eerlijk en betrouwbaar zijn. Zijn ze dat dat niet, dan doe je aan greenwashing.

Greenwashing - Ctrl Improve - Orginele Foto: Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG, Amsterdam
Greenwashing – Ctrl Improve – Orginele Foto: Ben van Meerendonk / AHF, collectie IISG, Amsterdam – https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Misleiding van klanten is strafbaar en je kunt hiervoor een boete krijgen, die kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op en startte in mei 2021 met controles op misleidende claims. Maar ook als je onbewust valse duurzaamheidsclaims doet, loop je risico. In de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM staan de regels die je als ondernemer kunt volgen. De 5 vuistregels van de ACM zijn:

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

Principes

In ons Green Leadership model hebben we 9 principes opgenomen. Het 4e principe “Sustainable Business Justification” staat voor het hanteren van een duurzame business case. Het 5e principe “Appreciate and apply the Global Goals” staat voor het waarderen en toepassen van de 17 duurzame ontwikkel doelstellingen.

Deze principes zijn geen loze beloften. In de trainingen van Ctrl Improve leer je de principes toepassen in de praktijk. Als we vanuit Ctrl Improve coachen bij de praktische toepassing van Green Leadership, dan zien we er op toe dat dit op een juiste wijze gebeurt, zodat je voldoet aan de wet- en regelgeving op dit gebied.

De 9 principes op een rijtje:

  1. Beheerst verbeteren
  2. Leid met nederigheid en respect
  3. Zorg voor flow en focus op kwaliteit
  4. Rechtvaardiging voor duurzaam ondernemen
  5. Waardeer de Global Goals en pas ze toe
  6. Visualiseer en communiceer een betere toekomst
  7. Iteratieve en incrementele waarde levering
  8. Energie, flexibiliteit en kwaliteit in balans
  9. Pas systeemdenken toe

Wil je de Green Leadership principes met uitleg ontvangen als Whitepaper? Volg dan hieronder je email in om deze direct te downloaden.